Arjen ekotekoja opettajan työssä

Tänä vuonna otan askeleen kohti kestävempää elämäntapaa.

Luonto ja ympäristö ovat aina olleet minulle tärkeitä asioita. Viime aikojen uutisoinnista viisastuneena haluan kiinnittää yhä enemmän huomiota omiin elämäntapoihini ja kehittää niitä pysyvästi kestävempään suuntaan.

Teen jossain vaiheessa erillisen postauksen siitä, miten kestävä elämäntapa näkyy henkilökohtaisessa arkielämässäni, mutta näin alkajaisiksi haluan kirjoittaa siitä, millaisia ympäristöystävällisiä ensiaskeleita olen alkuvuoden aikana ottanut työssäni varhaiskasvatuksen opettajana. Varhaiskasvatuksen arvomaailmassa luotetaan vahvasti siihen, että pienin ja varmoin askelin edetään kohti hyvää lopputulosta. Samaa filosofiaa hyödynnän myös matkallani kohti ekologisempaa elämää 🙂

Tammi- ja helmikuussa olen:

1.Kiinnostunut päiväkotien ja koulujen Vihreä lippu -ohjelmasta ja tutustunut Vihreän lipun julkaisemaan opettajan ympäristöoppaaseen. 

2. Vähentänyt lapsiryhmäni paperin kulutusta: Lapsiryhmäni värityskuvien, tehtävämonisteiden ja piirustuspapereiden koko on puolittunut A4:sta A5:een. Tein viime syksynä havainnon, että lapset harvoin piirtävät koko paperia täyteen ja yleensä paperin keskustaa koristaa pieni piirros. Myös A4:n kokoiset väritys kuvat jaksetaan juuri ja juuri värittää puoliväliin. Näinpä ollen päätin pienentää paperien kokoja ja lapset olleet muutokseen tyytyväisiä. Yksi heistä kommentoi, että ihanaa kun päiväkodissa on nykyään söpöjä pikkutehtäviä, kun viskarissa ollaan vähän kuin pikkukoululaisia 🙂

Tässä linkki muutamiin A5-kokoisiin värityskuviin. Kuvat on Supercoloring-sivustolta, josta löytää paljon erilaisia maksuttomia värityskuvia. 

3. Keskustellut lasten kanssa ruokahävikistä ja kehitellyt uusia ruokailukäytöntöjä. Jatkossa ruokaa tarjoilessa pyydän lapsia arvioimaan nälkänsä suuruutta ja annostelen ruokaa sen mukaisesti. Tarjoilemme kohtuullisen kokoisia annoksia, jotta lapset jaksavat syödä lautasen tyhjäksi. Uusia ruokia maistaessa lautasella otetaan ruokaa vain pikkuisen. Halutessaan ruokaa saa aina lisää 🙂

4. Puolittanut ryhmässä käytetyt käsipaperit, servetit ja siivousrätit.

5. Kiinnittänyt huomiota energian kulutukseen ja esimerkiksi siihen, ettei jumppasalissa tai vessassa tarvitse pitää valoja päällä silloin, kun tiloja ei käytetä.

6. Keskustellut lasten kanssa yhteisten tavaroiden huolehtimisesta. Usein yhteiset tavarat nähdään toisarvoisina omiin tavaroihin nähden ja päiväkodin leluja saatetaan suotta heitellä, potkia yms. Asiasta on keskusteltu lasten kanssa ja olemme kiinnittäneet enemmän huomiota siihen, että me kaikki olemme vastuussa käyttämistämme yhteisistä tavaroista.

Myös lapsiryhmässäni esillä olevan tavaran määrää on vähennetty. Lasten on helpompi valita mieleistä toimintaa muutamasta vaihtoehdosta. Myös luovuus kehittyy, kun lapset keksivät vanhoille tavaroille uusia käyttötarkoituksia ja -yhteyksiä. Aika ajoin ryhmän leluja voi viedä varastoon säilöön ja varastosta ottaa uusia leluja tilalle 🙂

Ryhmän siistinä pitäminen ja tavaroista huolehtiminen on helpompaa, kun tavaraa on kohtuullinen ja hallittu määrä.

Kirjavinkki: Johanna Venho ja Annastiina Syväjärven hauska lastenkirja Yllin kyllin pohtii hauskalla tavalla tavaran paljoutta ja ihmisten tavarasuhteita. 

Myöhemmin kevään aikana:

Jatkossa minua kiinnostaisi seurata ja vaikuttaa isommassa mittakaavassa päiväkotimme energiankulutukseen ja ruokailussa tarjottavan kasvisruoan laatuun. Lasten kanssa haluaisin keskustella enemmänkin tavaroiden merkityksestä. Keväällä olisi hauskaa toteuttaa myös leikkimielinen tutkimus, jossa seurattaisiin lasten hyötyliikunnan määrää ja kannustettaisiin mahdollisuuksien mukaan kulkemaan päiväkoti-, kauppa- ja harrastusmatkoja kävellen tai pyöräillen. Myös kierrätysteemaa olisi kiva käsitellä lasten kanssa. Esimerkiksi askertelumateriaaleissa olisi hauska hyödyntää askartelumateriaaleina.

Päivittelen ehdottomasti blogiinkin, miten ympäristöasiat tulevat jatkossa näkymään lapsiryhmäni pedagogiikassa!

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *