ENSIN, SITTEN, LOPUKSI

Kirjoitin vähän aikaa sitten lasten keskittymisongelmista ja nyt ajattelin sivuta aihetta uudelleen.

Tyypillisesti vilkas lapsi hämmentyy ympärillä olevista aistiärsykkeistä ja hänen on vaikea kiinnittyä tekemään vaadittua toimintaa. Lasta voi auttaa keskittymään esimerkiksi konkretisoimalla toimintoihin kuuluvia vaiheita.

Erilaisiin tilanteisiin sisältyviä vaiheita voi konkretisoida lapselle esimerkiksi ensin, sitten ja lopuksi -mallin avulla. Malli näyttää lapselle, kuinka asia ensin aloitetaan, sitten sitä suoritetaan eteenpäin ja lopuksi työ saadaan päätökseen. Oman kokemukseni perusteella tällainen jäsentely selkeyttää vilkkaalle lapselle paljon sitä, mitä häneltä vaaditaan kyseisessä tilanteessa 🙂 Mallia hyödyntäen aikuinen voi tarvittaessa myös “palauttaa” lapsen takaisin keskeneräiseen tilanteeseen.

Olen tehnyt ensin, sitten ja lopuksi -mallin eräälle oman lapsiryhmäni viskarilaiselle. Mallissa hahmotetaan värityskuvan tekemiseen liittyviä työvaiheita:

ENSIN, SITTEN, LOPUKSI – LUE MUA!

Vastaavia malleja voi tehdä mistä tahansa tilanteista tai toiminnosta: pukemisesta, syömisestä, vessassa käymisestä, askartelemisesta… 🙂

Oletko sinä hyödyntänyt kuvia lapsen keskittymisen tukena?

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *