Itsestä huolehtimisen ja arjen taidot

Kuluneen kevään aikana meidän viskaritoiminnassa ovat korostuneet itsestä huolehtimisen ja arjen taidot. Aihe on ollut vahvasti läsnä jokapäiväisessä arjenpegagogiikassa. Sen lisäksi olemme keskustelleet arjen taidoista viskaritehtävien yhteydessä ja tehdeet aiheeseen liittyviä kynätehtäviä. Jaan niistä osan nyt tänne bloginkin puolelle 🙂

Mitä varhaiskasvatussuunnitelma sanoo itsestä huolehtimisen ja arjen taidoista?

“Itsestä huolehtimiseen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät taidot ovat kaikille tärkeitä. Varhaiskasvatuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. Varhaiskasvatuksessa tuetaan lasten myönteistä suhtautumista tulevaisuuteen. Lasten itsenäisyyden asteittaista lisääntymistä tuetaan. Lapsia autetaan, ja heitä kannustetaan pyytämään apua sitä tarvitessaan. Lasten kanssa harjoitellaan erilaisia taitoja kuten pukeutumista, ruokailua sekä henkilökohtaisesta hygieniasta ja omista tavaroista huolehtimista. Lapsia ohjataan toimimaan vastuullisesti ja turvallisesti varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä sekä lähiluonnossa ja liikenteessä. Lasten kanssa käsitellään heidän hyvinvointiaan edistäviä asioita kuten levon, ravinnon, liikunnan ja mielen hyvinvoinnin merkitystä. Lapsia autetaan tunteiden ilmaisussa ja itsesäätelyssä. Lasten tunnetaidot vahvistuvat, kun heidän kanssaan opetellaan havaitsemaan, tiedostamaan ja nimeämään tunteita. Lapsia ohjataan myös kunnioittamaan ja suojelemaan omaa ja toisten kehoa.” (VASU, 2016, 23.)

“Varhaiskasvatuksen tehtävänä on luoda pohja lasten terveyttä ja hyvinvointia arvostavalle sekä fyysistä aktiivisuutta edistävälle elämäntavalle yhdessä huoltajien kanssa. Tämä oppimisen alue (Kasvan, liikun ja kehityn) tukee erityisesti itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin liittyvää laaja-alaista osaamista.” (VASU, 2016, 46.)

“Ruokakasvatuksen tavoitteena on edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Lapsia ohjataan omatoimiseen ruokailuun ja monipuoliseen, riittävään syömiseen. Päivittäiset ateriahetket järjestetään kiireettömässä ilmapiirissä opetellen ruokarauhaa ja hyviä pöytätapoja sekä yhdessä syömisen kulttuuria. Eri aistien avulla ja tutkimalla tutustutaan ruokiin, niiden alkuperään, ulkonäköön, koostumukseen ja makuominaisuuksiin. Ruoasta keskusteleminen, tarinat ja laulut edistävät lasten ruokasanaston kehittymistä.” (VASU, 2016, 46-47.)

“Varhaiskasvatuksessa pohditaan yhdessä lasten kanssa terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Lasten valmiuksia pitää huolta terveydestään sekä henkilökohtaisesta hygieniastaan tuetaan. Lasten kanssa keskustellaan liikkumisen, levon ja hyvien ihmissuhteiden merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle. Lasten kanssa opetellaan turvallisuuteen liittyviä asioita päivittäisissä tilanteissa. Näitä voivat olla muun muassa pukeutumis-, ruokailu-, leikki- sekä ulkoilutilanteet. Varhaiskasvatuksessa harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumista ja turvalliseen liikkumiseen liittyviä sääntöjä ja tapoja. Tavoitteena on tukea lasten turvallisuuden tunnetta, antaa heille valmiuksia pyytää ja hakea apua sekä toimia turvallisesti erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.” (VASU, 2016, 47.)

Kynätehtävät

Hyvä ja terveellinen ruoka -kynätehtävä

Miten ruoka kulkee vatsassa -kynätehtävä

Mitä ihmisen sisällä on -kynätehtävä

Puhtaat hymyhampaat -kynätehtävä

Riittävä uni ja lepo -kynätehtävä

Säänmukainen pukeutuminen -kynätehtävä

Turvataidot -kynätehtävä

Kuulen tehtävistä mielelläni palautetta! 🙂

Lasten toivejumppa: jalkapallon käsittelytaidot

Lapsiryhmässäni jumpataan viikottain ja kerran kuukaudessa toteutamme lasten toivejumpan. Viimeksi lapset toivoivat jalkapallon käsittelytaitoja, koska ryhmässäni moni lapsi haaveilee huippujalkapalloilijan urasta 😀

Tavoitteet:

Jalkapallon käsittelytaitojen leikinomainen harjoittelu.

Toteutus:

Päiväkodin jumppasalissa tai ulkona. Lapsiryhmä kannattaa jakaa sopiviin pienryhmiin.

Kesto:

20-30 min.

Alkulämmittely:

Tavoitteena: Tutustua pallon käsittelyyn ja virittäytyä jumppatuokion aiheeseen.

Jumppasalin lattialle on levitetty erivärisiä vanteita. Jokaiselle lapselle annetaan oma jalkapallo, jota he saavat vapaasti kuljettaa. Taustalla soi iloista musiikkia. Kun musiikki loppuu, opettaja huutaa tietyn värin, minkä jälkeen lapset kuljettavat oman pallonsa kyseisen värisen vanteen sisälle.

Opitaan uutta:

Tavoitteena: Harjoitellaan jalkapallon kuljettamista jalan sisäsyrjällä.

Harjoitus 1. Jumppasalin lattiaan on merkitty esimerkiksi sähköteipin avulla erilaisia viivoja, jotka ovat leikissä siltoja. Lasten tulee kuljettaa palloa varovasti viivaa pitkin. Jos pallo karkaa, se tippuu jokeen ja nälkäiset krokotiilit syövät sen! Silloin pallon kuljettaminen aloitetaan uudestaan viivan alusta.

Harjoitus 2. Lapset kuljettavat palloa. Opettajalla on kuvakortteja, joissa on eri kehonosia. Kun opettaja puhaltaa pilliin, hän näyttää yhtä kuvakorteista. Lasten tulee pysäyttää pallo kyseistä kehonosaa käyttäen.

Loppurentoutus:

Pallohierontaa. Lapset jaetaan pareittain ja he hierovat pallolla vuorotellen toisiaan. Taustalla soi rauhallista musiikkia. Myös valoja voidaan hämärtää.

Kevätbingo

Tänään lähdimme viskareiden kanssa kävelyretkelle päiväkodin läheiseen metsään ja leikkipuistoon. Samalla pelasimme luontobingoa: Jokaisella lapsella oli oma bingomoniste sekä kynä. Monisteesssa näkyi erilaisia kevään merkkejä, joita lasten tuli havainnoida kävelyretken aikana. Aina, kun lapsi löysi luonnosta jonkin monisteeseen merkityistä kevään merkeistä, piirsi hän kyseisen kuvan päälle ruksin.

Luontobingo oli lapsista hauskaa! Kävelyretken aikana heistä sai ainakin kaksi bingoa. Pelin päätyttyä tulimme siihen tulokseen, että kevät on jo pitkällä 🙂

LUE MUA! – KEVÄTBINGO

(Bingon kuvat on tutusta Papunetin kuvapankista.)

Jänis ja kilpikonna

Lapsiryhmässäni niin aikuiset kuin lapsetkin ovat innostuneet e-kirjoista. Hyviä lasten e-kirjoja löytyy läjäpäin kirjastosta. Myös internetistä, kuten Papunetin pelisivuilta pystyy maksutta lukemaan perinteisiä satuja sähköisessä muodossa.

Pari viikkoa sitten luimme opettavaisen tarinan Jänis ja kilpikonna. Tarinan sanoma oli lapsista niin puhutteleva, että lopulta päädyimme lukemaan sen peräti neljästi 😀

Tein lapsille myös tarinaan liittyvän kynätehtävän:

Lue Mua! – Kynätehtävä JÄNIS JA KILPIKONNA

Kynätehtävässä kuvaa täydennetään piirtämällä siihen tarinan loppuratkaisu. (Myös pohjakuva on Papunetin kuvapankista.)

Meidän viskarissa lapsia on yritetty innostaa piirtämään. Jostain syystä värityskuvat ovat olleet paljon suuremmassa suosiossa ja ehkä osittain myös siitä syystä lapset ovat vastahakoisia piirtämään itse. He suhtautuvat hyvin kriittisesti omaan kädenjälkeensä, koska omia piirroksia verrataan värityskuviin.

Piirtämään voi kuitenkin oppia ainoastaan harjoittelemalla, ja siksi kasvatustiimini kannustaa lapsia sinnikkäästi yrittämään ja kokeilemaan. Erityisesti hauskat ja leikinomaiset kynätehtävät motivoivat meidän viskarilaisia tarttumaan kynään. On ollut kiva huomata, miten nopeasti harjoittelu tuottaa tulosta. Lasten kädentaidot ovat kehittyneet nopeasti ja he ovat huomanneet sen itsekin 🙂

Jos satuihin pohjautuvat kynätehtävät kiinnostavat, kannattaa tutustua myös Tuhkimo-tehtävään.

Satujooga: kevät

Kevät on jo pitkällä! Se inspiroi meidän lapsiryhmää joogaamaan.

Joogaharjoitukset ovat tuttu juttu meidän viskarin päiväpiirillä. Tällä kertaa ihastelimme kevään merkkejä: auringonpaistetta, vesilätäköitä, lehtipuiden vihertäviä silmuja, pörröisiä pajunkissoja sekä pikkulintujen laulua.

Lue Mua! SATUJOOGA – KEVÄT

Satujoogan kuvat ovat tutusta Papunetin kuvapankista ja jooga-asentojen mallit Kids Yoga Stories -sivustolta.

Joogaharjoituksen päätteeksi kysyin lapsilta, mikä on heidän suosikkiasiansa keväässä. Kuulemma lämmittävä aurinko, rapakoissa pomppiminen ja lumien sulaminen, jotta pääsee leikkimään hiekkalaatikolle 🙂

Mikä on sinun mielestäni parasta keväässä?

Kolme varista

Pitkästä aikaa! Pieni kevättauko tuli tarpeeseen ja nyt minulla on taas paljon ideoita ja materiaaleja teille jaettavaksi 🙂

Tällä kertaa jaossa on perinteinen lastenlaulu Kolme varista tukikuvien ja -viittomien kera. Lauleskeltiin tätä yhtenä päivänä töissä ja mokoma renkutus jäi korvamatona soimaan loppupäiväksi 😀

KOLME VARISTA kuvat ja viittomat – Lue Mua!

(Kuvat ja viittomat Papunetin kuvapankista.)

Olen itse tykästynyt siihen, että lastenlaulujen tukikuvat ja -viittomat löytää helposti samasta tiedostosta. Mitä mieltä te olette? Kätevä ratkaisu vai onko nyt liikaa asiaa yhdellä sivulla?

Iloisia lauluhetkiä!

Pieni kevättauko

Loppukevät on niin työntäyteinen, että joudun pitämään hetkisen blogitaukoa. Työstän huhtikuussa päivätyöni ohessa erästä opetusmateriaalia sekä paria pakollista maisteriopintojen kurssia.

Palaan takaisin toukokuun alussa 🙂 Minulla on hirmuinen määrä materiaalivinkkejä yms. postausideoita, jotka haluan päästä jakamaan teille!

Ihanaa pääsiäistä kaikille lukijoille <3 Toivotaan aurinkoisia ja lämpimiä kevätpäiviä tuleville viikoille!

Kivaa tekemistä pääsiäiseksi

Pääsiäinen on vuoden iloisempia juhlia: pajunkissat, virpojat, suklaamunat, tipuset, kanaset, pupuset, kevätaurinko ja pasha saavat hymyn tämän open huulille 🙂

Meidän viskarissa pääsiäiseen on valmistauduttu monin tavoin. Ajattelin vinkata muutamista ideoista myös tänne:

Koristelkaa vitsoja ja lähtekää virpomaan

Tämä on kaikista pääsiäisperinteistä oman lapsuuteni suosikki. Mikä olisikaan parempi tapa viettää palmusunnuntaita kuin kiertää naapurostossa virpomassa?

Virvon varvon,
tuoreeks,
terveeks,
tulevaks vuodeks,
vitsa sulle,
palkka mulle!

Aika monta noitaa hiipi aivan hiljaa rappusilla tirskuen.
Aika monta noitaa hiipi aivan hiljaa luokse ovikellojen.
 
Koska ovi aukeaa?
Koska jonkun nähdä saan?
Koska yhtä aikaa huudetaan, 
päästäänkö me virpomaan?
 



Kokeilkaa marmorikuulilla ja haarukalla maalaamista! Lopputuloksena syntyy hauska tipumaalaus 🙂

Tehkää kynätehtävä, jossa esitellään suomalaisia pääsiäisperinteitä:

Lue Mua! – Suomalaiset pääsiäisperinteet

Laulakaa ja tanssikaa kanapolkan tahtiin

Lue Mua! – Kanapolkka

Askarrelkaa suloinen tipukoriste tyhjästä pilttipurkista

Lukekaa hauska ja opettavainen lastenkirja: Herra pupun suklaatehdas

Riemukasta ja suklaantäyteistä pääsiäistä kaikille!

Satujooga – pääsiäinen

Jooga on valloittanut tämän open sydämen <3 Lapsiryhmässäni tehdään melkein päivittäin lyhyitä rauhoittavia ja virkistäviä joogaharjoituksia.

Satujooga on myös lapsista kivaa 🙂 Olen kirjoittanut aikaisemmin joogan hyötyvaikutuksista tänne blogiin sekä jakanut muutamia leikki-ideoitakin. Nyt haluaisin jakaa uuden vinkin…

… nimittäin pääsiäisjoogaa!

Pääsiäisjoogassa eläydytään perinteisiksi pääsiäishahmoiksi. Materiaalia voi hyödyntää esimerkiksi jumppa- tai rauhoittumistuokioilla.

Lue Mua! – SATUJOOGA PÄÄSIÄINEN

Lasten joogakuvat ovat Kids Yoga Stories -sivustolta ja vapaasti käytettävissä. Pääsiäiskuvat on Papunetin kuvapankista.

Iloisia joogahetkiä 🙂

Lempipaikkani

Ihanaa sunnuntaita! Leppoisan viikonlopun kunniaksi jaan teille muutamat hauskat piirustukset viime tiistailta.

Piirsimme viskareiden kanssa kuvat meidän lempipaikoistamme: Suljimme silmät ja kuuntelimme rauhoittavaa musiikkia. Tehtävänä oli kuvitella itsensä omaan lempipaikkaansa, missä tekisi jotain mukavaa. Sitten kynän avulla siirsimme mielikuvat paperille.

Ja katsokaa, miten hienoja piirustuksia syntyikään!

“Minun lempipaikkani on mökillä. Olen uimarannalla äidin kanssa.”
“Minun lempipaikkani on metsä.”
“Minun lempipaikkani on maatila. Hoidan siellä hevosia.”
“Minun lempipaikkani on uimaranta. Olen siellä perheeni kanssa ja menemme ostamaan jäätelöä.”
“Minun lempipaikkani on Nukkumatin koti.”

Ja arvaako joku mikä on open lempipaikka? 😀

“Minun lempipaikkani on paratiisisaarella, missä voin kuunnella äänikirjoja ja rentoutua.”

Mikä on sinun lempipaikkasi? 🙂