Pedagoginen dokumentointi: Lasten kaverisuhteet

Miten opettaja voi dokumentoinnin avulla vahvistaa lasten välisiä kaverisuhteita ja niiden kehittymistä?

Kysyin viime syksynä lapsiryhmäni jokaiselta lapselta: “Ketkä ovat sinun kavereitasi täällä päiväkodissa?” Lasten vastauksista piirsin paperille sotkuisen näköisen sosiogrammin. Heti ensisilmäyksellä minulle konkretisoitui, että lapsiryhmässäni oli muutamia “suosittuja” leikkikavereita sekä kourallinen sellaisia lapsia, joita kukaan ei nimennyt ystäväkseen. Päätin puuttua asiaan pikimmiten!

Kuvan sosiogrammi on kuvitteellinen eli nimet eivät ole lapsiryhmästäni 🙂

Olemme kasvatustiimini kanssa tehneet paljon töitä sen eteen, että ryhmässäni jokaisella lapsella olisi ystäviä. Että jokainen lapsi saisi kokea kuuluvansa ryhmään omana arvokkaana itsenään. Että jokainen tulisi nähdyksi ja kuulluksi.

Ryhmässäni aikuiset ovat aktiivisesti osallistuneet lasten leikkeihin ja mallintaneet ystävällisiä kaveritaitoja. Leikkitaitoja on myös harjoiteltu pöytäteatterin ja lastenkirjallisuuden avulla. Välillä testasimme leikkiarvontaakin… Ehkä tärkeintä on kuitenkin ollut se, että leikille on annettu aikaa, tilaa ja rauhaa.

Ja nyt, huhtikuussa, päätin kysyä uudestaan jokaiselta ryhmäni lapselta: “Ketkä ovat sinun kavereitasi täällä päiväkodissa?” Piirsin toisen sotkuisen sosiogrammin ja vertasin sitä aikaisempaan.

Tiedättekö, mitä havaitsin? Että lähes jokainen lapsista nimesi itselleen enemmän kavereita kuin syksyllä. Lapset myös nimesivät toisiaan vastavuoroisesti eli jos Ninnin mielestä Jussi on hänen kaverinsa niin myös Jussi tunsi samoin Ninniä kohtaan 🙂 Eikä kukaan ryhmäni lapsista jäänyt ilman yhtään mainintaa! Eli kaikilla heistä on ryhmässä ainakin yksi ystävä<3

Tämä havainto teki minut todella iloiseksi. Totesin ylpeänä tiimilleni, että me olemme onnistuneet vahvistamaan lasten kaveritaitoja ja tukemaan heidän ystävyyssuhteitaan. Olemme tehneet työmme hyvin! Miten kivalta tuntuukaan voida sanoa niin!

Tietysti lasten ystävyyssuhteiden vahvistuminen näkyy muuallakin kuin piirtämässäni sosiogrammissa: se näkyy jokapäiväisissä arkitoimissamme. Ryhmän ilmapiiri on luottavaisempi ja iloisempi. Riitatilanteet ja erimielisyydet ovat vähentyneet. Sen sijaan rauhalliset ja pitkäkestoiset leikkihetket ovat lisääntyneet.

Muistattehan tukea pieniä lapsi heidän ystävyyssuhteissaan 🙂 Päiväkoti-ikäiset lapset vasta harjoittelevat hyviä kaveritaitoja, joten positiivinen palaute ja ystävällisiin tapoihin rohkaisu on aivan äärimmäisen tärkeää!

Kuka oli sinun ensimmäinen lapsuuden ystäväsi? Minulla hän oli vuoden nuorempi serkkuni Henri<3

Olen käsitellyt pedagogista dokumentointia myös näissä postauksissa:

Pinterestin aarteita: ompelukuvia

Pari viikkoa sitten meidän lapsiryhmässä harjoiteltiin ompelemista, ja ompelukuvat nousivatkin todelliseksi hitiksi 😀 Löysin ihania ompelukuvia Pinterestistä ja nyt haluan jakaa löydökseni teille!


  1. Nämä pääsiäisaiheiset ompelukuvat pystyy lataamaan omalle tietokoneelle ja tulostamaan.
  2. Kevät ja kurakelit lähestyvät! Teemaan sopivat nämä hauskat ompelukuvat 😀
  3. Dinokuvat innostivat myös meidän viskaripoikia ompelemaan 🙂

Lue Mua!:lla on Pinterestissä taulu, josta löytyy eri vuodenaikoihin ja teemoihin sopivia ompelukuvia.

Tykkäätkö sinä ommella?

Varhaiskasvattaja, osallistu Piki-koulutukseen!

Osallistuin reilu viikko sitten Piki-koulutukseen. Koulutus oli mielestäni todella hyvä ja haluan suositella sitä kaikille varhaiskasvattajille!

Piki-toimintamallin avulla tunnistetaan ja ehkäistään kiusaamista päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Kiusaamiseen puututaan erityisesti lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja vahvistamalla.

Piki-toimintamallin verkkosivuilta voi ladata maksutta koulutuksissa hyödynnettävät diat, jotka sisältävät paljon faktatietoa pienten lasten kiusaamisesta sekä sen ehkäisystä. Lisäksi itselleen voi hankkia Piki-toimintamalliin kuuluvan lasten kuvakirjan, kasvattajan oppaan sekä materiaalipaketin. Olin itse yllättynyt tuotteiden edullisesta hinnasta niiden laatuun nähden – jokainen tuote maksaa noin 25e.

Miksi sitten pidin Piki-koulutuksesta ja innostuin toimintamallin tarjoamista materiaaleista? Koska koulutus tarjosi suoraan käytännön neuvoja ja apua siihen, miten varhaiskasvattajat voivat tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä sekä ehkäistä kiusaamista. Materiaalit ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten tekemiä ja juuri siksi ne sopivat täydellisesti pienten lasten arkiseen toimintaympäristöön, kuten päiväkotiin. Materiaalien sisällöt ovat suoraan päiväkoti-ikäisten lasten maailmasta. Kaveritaitoja ja kiusaamista käsitellään pienelle lapselle sopivalla ja ymmärrettävällä tavalla.

Esimieheni aikoi tilata Piki-materiaalit päiväkodillemme ja tuskin maltan odottaa, että pääsen testaamaan niitä omassa lapsiryhmässäni! Voisin kirjoittaa sittemmin havaintoja siitä, olenko havainnut materiaalin vaikuttavan lapsiryhmäni ilmapiiriin 🙂

Oletko sinä osallistunut Piki-koulutukseen tai hyödyntänyt toimintamallia lapsiryhmässäsi?

Sadutuksen taikaa

Lapset rakastavat satuja. On ihana käpertyä turvallisen aikuisen syliin kuuntelemaan omaa suosikkisatuaan. Yhtä kivaa on myös se, kun saa luoda uuden tarinan kokonaan ihan itse!

Sadutus on työväline, joka korostaa lapsen oman äänen kuulemista ja osallisuutta. Sadutuksessa lapsi luo ja kertoo oman tarinansa. Satu voi olla täysin fiktiivinen tai perustua lapsen omiin kokemuksiin. Tärkeintä on se, että lapsi saa kertoa juuri sellaisen sadun juuri sillä tavalla, kuten itse kokee parhaaksi.

Aikuisen tehtävänä on kuunnella ja dokumentoida satu joko kirjoittamalla tai äänittämällä. Kun satu on valmis, se luetaan tai kuunnellaan yhdessä. Halutessaan lapsi voi tehdä satuun muutoksia.

Pedagogisena dokumentointivälineenä sadutus toimii esimerkiksi lasten leikkiessä, musisoidessa, tutkiessa ja opetellessa uusia asioita. Tuolloin he toimivat aidosti ja avoimesti ilman arvioinnin aiheuttamaa painetta. Uusia satuja voikin luoda missä ja milloin vain!

Sadutuksen ohje on oikeasti niin simppeli kuin miltä se kuulostaakin:

”Kerro minulle satu. Minä kirjoitan sen ylös. Lopuksi luen satusi, ja voit tehdä siihen muutoksia, jos haluat.”

Lasten kertomia satuja

Varhaiskasvatuksen opettajana sadutusta on tullut kokeiltua useampia kertoja. Olen saanut lapsilta myös lahjaksi joitain satuja, joita olen saanut myös luvan käyttää ja jakaa eteenpäin 🙂 Ajattelinkin jakaa niistä teillekin muutamia:

”Olipa kerran merirosvoja ja ne varasti laivan. Että tuli toinen laiva ja rikkoi merirosvojen laivan. Sitten ne meni saareen. Ja ne löysi kaksi aarretta. Aarteet oli timantteja. Satu loppui.” – Poika, 4v

”Olipa kerran pikkulintu ja se käveli. Sadepilvi seurasi sitä. Sen päälle satoi vesipisaroita. Se lähti pakoon. Se lensi pakoon. Ja sitten se tuli takaisin niin sadepilvi oli poissa. Pikkulintu riemuitsi. Loppu.” – Poika, 5v

”Olipa kerran tyttö, joka sai kirjekuoren ja sieltä tuli sipuli! Hän ihmetteli, että mitä tekisi sipulilla. Sitten hän mietti ja mietti kauan yöhön saakka. Sitten hän nukahti ja unohti koko sipulijutun. Hän ajatteli, että kirjoittaisiko hän kynällä kirjeen, että ”en tarvitse sitä sipulia, joka tuli minulle postissa”. Heti, kun posteljooni luki tytön kirjeen, niin hän hermostui. Sen takia, koska hän ei välittänyt sipulista. Sitten ne piti pienen puhuttelun sen sipulin kanssa ja ne sanoivat lorun: ”Auto ajoi kilparataa, mittari näytti kahtasataa. Yksi rengas putosi POIS”. Näin selvisi, kumpi joutuu syömään sipulin. Lopulta tytön piti syödä sipuli ja se ei maistunutkaan yhtään pahalle. Vaan yhtä hyvälle kuin vanhatkin sipulit. Joskus asioita voi yljeksiä, mutta kun maistaa, niin voikin tykätä siitä. Loppu.” – Tyttö, 6v

Vinkkejä sadutukseen

Perinteiseen sadutukseen ei tarvitse muuta kuin satua kertovan lapsen ja satua kuuntelevan aikuisen. Rauhallinen ympäristö ja kiiretön ilmapiiri ovat plussaa. Toisinaan sadutuksen tukena on myös kiva testailla erilaisia välineitä ja materiaaleja.

  • Tarinanopat

Löysin tarinanopat Tigerista eikä niillä ollut hintaakaan kuin 2e. Päätin ostaa ne testiin ja ai että, olen suorastaan rakastunut näihin!

Tarinanoppien idea on siinä, että lapsi heittää kuviollisia noppia. Hän kertoo sadun nopan näyttämästä kuviosta / kuvioista. Mielestäni tarinanopat auttavat erityisesti niitä lapsia, joilla on niin sanottu tyhjän paperin kammo eli vaikeus nyhjästä tarinan aihetta täysin tyhjästä.

  • Tarinakortit

Tarinakortteja voi myös hyödyntää sadun kerronnassa. Netistä löytyy paljon maksuttomia kuvakortteja, esimerkiksi Storybirdystä.

  • Tarinakartat

Olen löytänyt Pinterestin kätköistä kivoja tarinakarttoja! Ne löytyvät tallennettuina Lue Mua!:n sadutus -kansiosta.

  • Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat

Tämä kirja on todella hyvä työkalu sadutukseen, ja suosittelen kaikkia sadutuksesta kiinnostuneita lukemaan sen. Kirja sisältää teoriatietoa aikuisille, kolme kuvitettua satua lapsille kerrottaviksi sekä tarinakortit satujen synnyttämisen avuksi. Kirjan materiaaleja kannattaa hyödyntää varsinkin niiden lasten kanssa, jotka ovat epävarmoja omasta kerronnasta ja tarvitsevat kannustusta satujen synnyttämiseen 🙂

  • Erilaiset oppaat

Netistä löytyy paljon oppaita sadutukseen. Olen itse tutustunut muun muassa Sinun, minun, meidän mango -oppaaseen, jossa sadutetaan yli kulttuurirajojen.

Onko sinulla kokemuksia saduttamisesta tai omien tarinoiden kertomisesta? 🙂

Hyvää varhaiskasvatuspäivää!

Tänään, 21.3.2019, juhlitaan valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää!

Merkkipäivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksen opettajien arvokkaasta työnkuvasta sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen tärkeydestä. Meidän päiväkodissa päivää vietetään tuomalla pedagogiikkaa näkyväksi: päätimme järjestää päiväkodin aulassa taide- ja valokuvanäyttelyn 🙂 Näyttelyssä esiteltiin alkuvuoden aikana lapsiryhmissä toteuttettuja pedagogisia projekteja.

Askartelimme viskarilaisten kanssa taidenäyttelyyn unelmakartat ja niistä tuli kyllä aika ihanat<3 Unelmakartat sopivat hyvin meidän tämän kevään projektiin, jossa tutkimme ihmisen elämää 😀

Oottekos muuten nähneet Lastentarhanopettajaliiton esitettä varhaiskasvatuksen opettajan osaamisesta? Kannattaa tutustua! Siinä avattiin mielestäni hienosti, mitä kaikkea vakaopen työnkuvaan ja ammattitaitoon kuuluu.

Jos joku tuttusi työskentelee varhaiskasvatusalalla, niin juuri tänään on se päivä, jolloin sinun kannattaa sanoa hänelle: “teet tärkeää työtä” <3

Autoleikkejä

Brum brum! Jos perinteinen autoleikki alkaa kyllästyttää, voi keksiä myös uusia 😀 Tässä kolme ideaa autoleikkien piristykseksi:

  1. Kymmenen pientä autoa

Tiedättekö laulun nimeltään Kymmenen pientä autoa? Laulu on Siinan & Taikaradion luomus ja löytyy Siinan laulamana esimerkiksi Youtubesta. Laulussa opitaan hauskasti numerot 1-10 🙂

Olen tehnyt lauluun tukikuvat, jotka löytyy allaolevasta linkistä:

KYMMENEN PIENTÄ AUTOA – LUE MUA! 

Kuvat on Papunetistä.

2. Autokortit

Askartelin töissä tämmöiset söpöt autokortit, jotka voi tulostaa Pinterestistä.

Kortien avulla olemme harjoitelleen suomea toisena kielenä puhuvien lasten kanssa värejä ja abstrakteja käsitteitä:

  • Peli 1: Aikuinen sanoo värin ja lapsi yhdistää kyseisen värisen pallon saman väriseen autoon. Esim. “Ota punainen pallo ja laita se punaiseen autoon.”
  • Peli 2: Aikuinen sanoo värin ja ohjeistaa laittamaan sen jonkin auton päälle. Esim. “Ota keltainen pallo ja laita se valkoisen auton edessä olevaan autoon.”

3. Teipistä rakennetut autotiet

Jos haluaa pientä maisemanvaihdosta perinteisestä automatosta, voi lattialle rakentaa omia tieverkostoja teipin avulla. Pinterestistä löytyy tähänkin paljon erilaisia inspiraatiokuvia!

Kannattaa käyttää esimerkiksi sähköteippiä, joka ei jätä jälkiä lattioihin 🙂

Iloisia leikkihetkiä!

Pala unelmien kaupunkia

Osallistuimme viskareiden kanssa kotipaikkakuntamme järjestämään kilpailuun, jossa lapset ideoivat ja rakensivat kierrätysmateriaaleista palan unelmiensa kaupunkia.

Ideoimme lasten kanssa yhdessä, mitä kaikkea heidän unelmiensa kaupungissa olisi. Lopuksi äänestimme, minkä idean toteuttaisimme kilpailun rakennusprojektissa. Suuren enemmistön päätöksellä meidän viskarilaiset ryhtyivät rakentamaan koirapuistoa 😀

Ja katsotaa, miten hieno siitä tuli!!

Unelmien koirapuistoon saa mennä kaikki maailman kiltit koirat ja sieltä löytyy paljon mukavuuksia, kuten koirien temppurata, simpukkalampi ja rantasauna <3 Myös lapset saavat leikkiä puistossa yhdessä koirien kanssa.

Open apua tarvittiin lähinnä vain puiston sommittelussa 🙂

Kyllä jo pienetkin lapset osaavat suunnitella ja toteuttaa todella hienoja luomuksia!!

Hyvä aikuinen

On aika kysyä lapsilta: Millainen on hyvä aikuinen?

Kuva osoitteesta: https://www.canva.com/photos/

“Hyvä aikuinen on kiva ja leikkii mun kanssa.”

“Aikuinen pitää sylissä jos minulla on paha mieli jos vaikka kaadun.”

“No semmonen aikuinen, joka höpöttää aina joskus.”

“Hyvä aikuinen komentaa ilkeitä lapsia.”

“Aikuinen osaa istua nätisti tuolilla ja syödä nätisti.”

“Aikuinen leikkii ja pelaa. Ja leikkii.”

“Semmonen, joka osaa hoitaa lapsia.”

“Hyvä aikuinen auttaa pukemaan, jos en ite osaa laittaa hanskoja tai lahkeita.”

“Semmonen, joka osaa tehdä ruokaa.”

“Semmonen, joka tykkää kissoista ja kaikista söpöistä eläimistä.”


Kuva osoitteesta: https://www.canva.com/photos/

Oletko sinä näillä kriteereillä hyvä aikuinen? 😀

Opettajan hyvä työergonomia

Varhaiskasvatuksen opettajan työssä on paljon nostelua, kantamista sekä etukumarassa ja kiertyneessä asennossa työskentelyä. Erilaiset tuki- ja liikuntaelinten oireet ja sairaudet ovat yleisimpiä kipuja ja sairauspoissaolojen syitä. Omaa työkykyä voi edistää ja ylläpitää hyvän työergonomian avulla.

Hyvällä ergonomialla tarkoitetaan mahdollisimman lievästi kuormittavia työasentoja, -liikkeitä ja toimintamalleja. Tärkeitä ovat myös palauttavat taukoliikkeet (kuten etukumarien asentojen vastaliikkeiden tekeminen) ja työn riittävä tauot. Ergonomiasta huolehtimalla työnteko on sujuvampaa ja kuormittaa vähemmän.

Itse olen työskennellyt opettajana reilu vuoden ajan ja havahdun usein niskan ja selän jumitukseen. Se on saanut minut kiinnittämään huomiota työskentelyasentoihini ja huolehtimaan fyysisestä työskyvystäni. Minulla on vielä piiiitkä työura edessäni, joten haluan välttyä fyysisiltä vaivoilta mahdollisimman kauan!

Meidän työpaikalla pidettiin vastikään palaveri ergonomiataidoista. Sain itselleni paljon hyviä vinkkejä ja ajattelin jakaa ne myös tänne.

Kuva osoitteesta: https://pixabay.com/fi/

Varhaiskasvatuksen opettajan hyvä työergonomia:

  • Päiväkodeissa on usein matalat kalusteet, joiden käyttäminen aiheuttaa aikuisen keholle kuormittavia asentoja. Matalan pöydän ääressä istuessa kannattaa huolehtia, että lanneranka on luonnollisessa asennossa, kuten normaalikorkuisellakin tuolilla.
  • Erilaiset säädeltävät tuolit ja satulatuolit ovat hyviä työvälineitä pöytätyöskentelyyn. Tuolin korkeuden on hyvä olla itselle sopiva ja selän pysyä neutraaliasennossa.
  • Pöytätyöskentelyn lisäksi säädettäviä tuoleja kannattaa hyödyntää esimerkiksi lasten pesutoimien avustamisessa, pukemisessa ja laittaessa astioita jakelukärryyn. Säädettävällä tuolilla istuminen rasittaa kehoa etukumaraa asentoa huomattavasti vähemmän.
  • Kun lasta nostaa syöttötuoliin, on hänet pidettävä lähellä omaa kehoa ja nostotekniikassa hyödynnettävä alaraajojen joustavuutta.
  • Lepohetkillä lasta nukuttaessa kannattaa hyödyntää tassunukutusta ja huolehtia hyvästä istuma-asennosta matalien sänkyjen vieressä tai sängyn laidalla. Tassunukutuksessa aikuinen painelee kämmenellään kevyesti hieroen perinteisen silitysliikkeen sijaan.
  • Vuodevaatteiden vaihdossa kannattaa käyttää esipetausta.
  • Lapsia tulee ohjeistaa siivoamaan itse omat lelunsa. Leluja kerätessä voi hyödyntää myös apuvälineitä, kuten kihveliä tai tarttumapihtejä etukumarien asentojen välttämiseksi.
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Lue-Mua-Opettajan-työergonomia.jpg
Kuva osoitteesta: https://pixabay.com/fi/
  • Lapsi kannattaa ottaa syliin istuma-asennossa, ei seisaaltaan.
  • Ulkovaatteiden pukemisen ja riisuminen avustamisessa kannattaa käyttää pukeutumispenkkiä. Aikuisen tulee istua penkillä hajareisin, jotta selän asento pysyy suorana.
  • Ulkovaatteita pukiessa voi hyödyntää myös pukemishanskoja, jolloin sormien kuormitus vähenee.
  • Pienimmät lapset kannattaa pukea ja riisua sylissä, jotta nostoja tulee mahdollisimman vähän.
  • Ulkoilujen aikana opettajan kannattaa tehdä palauttavia taukoliikkeitä esimerkiksi venyttelykepin avulla.
  • Työn lomassa voi etukumarien asentojen vastapainoksi tehdä vastaliikkeitä, kuten selän taaksetaivutusta.
  • Erilaisia venyttäviä liikkeitä kannattaa tehdä monta kertaa päivän aikana. Niitä voi tehdä myös yhdessä lasten kanssa!
  • Tietokoneella kannattaa työskennellä seisten aina, kun se on mahdollista.

Tärkeää ääniergonomian huomioimisessa:

  • Pedagogiset taidot ja rauhallisella äänellä puhuminen.
  • Jakotilojen hyödyntäminen.
  • Erilaiset merkit melusaasteen alentamiseen, esimerkiksi liikennevalojen värit.
  • Äänentoistolaitteiden hyödyntäminen tarvittaessa.
  • Kuulevien korvatulppien aktiivinen käyttö.
  • Riittävä veden juominen ja niska-hartiaseudun hyvinvointi esimerkiksi kirjaa lukiessa ja leikkiessä.

Oletko sinä kiinnittänyt huomiota työergonomiaan? Onko sinulla jakaa jotain vinkkejä tai neuvoja? 😊