Marrakech: Mitä kannattaa ja ei kannata tehdä

Viimeinen postaus Marokon talvilomasta! Tällä kertaa ajattelin jakaa muutaman ajatuksen siitä, mitä Marrakechistä kannattaa ehdottomasti tehdä – ja ehdottomasti jättää tekemättä 😀

Kannattaa…

… nauttia illallinen Jemaa el-fna -aukiolla ravintolan kattoterassilla.

… pukeutua asiallisen peittävästi. Marokko on verrattain liberaali muslimimaa, mutta kulttuuria kunnioittava pukeutuminen on silti syytä huomioida. Liian näyttävästi tai paljastavasti pukeutunut saa osakseen paheksuvia katseita. Naiset eivät tarvitse kuitenkaan huivia tms. Pitkät ohuet housut ja t-paita olivat minulla reissun käytetyin asukokonaisuus!

… tehdä retki Atlas-vuoristoon.

… tinkiä ihan tosissaan! Marrakechissä tinkiminen oli välillä jopa härskiä 😀

… sopia hinta aina etukäteen… Muuten taksikuskien ja kaupustelijoiden kanssa on vaikea päästä yhteisymmärrykseen. He saattavat vaatia aivan kohtuuttomia summia.

… ostaa tuliaiseksi upeita käsitöitä. Monet kojumyyjät antoivat upeita taidonnäytteitä omista kädentaidoistaan.

… yöpyä perinteisessä riadissa. Me majoituimme Riad Misriassa, joka oli aivan ihastuttava!

Ei kannata…

… ottaa kuvia katutaiteilijoista. Marrakechissä valokuvaaminen ei ollut missään ilmaista! Tämä on syytä muistaa. Eräskin kitaransoittaja yritti vaatia 30euron maksua yhdestä valokuvasta.

… näyttää epävarmalta. Tulet huijatuksi.

… tehdä tiukkaa aikataulua ja kiirehtiä. Marrakechissä mihinkään ei päässyt liikkumaan nopeasti. Kadut ovat sokkeloisia ja liikenne sekavaa.

… unohtaa lämpimiä vaatteita kotiin. Ainakin maaliskuussa illat olivat vilposia ja muutamina päivinäkin tuuli kylmästi. Matkalaukussa on hyvä olla varalta pari pitkähihaista.

… uskoa, jos jokin asia on muka “ilmainen”. Marrakechissä mikään ei ollut ilmaista.

Näitä lomapostauksia on ollut hauska tehdä. Voisin kirjoitella vastaavia seuraavistakin reissuista 🙂

Lempipaikkani

Ihanaa sunnuntaita! Leppoisan viikonlopun kunniaksi jaan teille muutamat hauskat piirustukset viime tiistailta.

Piirsimme viskareiden kanssa kuvat meidän lempipaikoistamme: Suljimme silmät ja kuuntelimme rauhoittavaa musiikkia. Tehtävänä oli kuvitella itsensä omaan lempipaikkaansa, missä tekisi jotain mukavaa. Sitten kynän avulla siirsimme mielikuvat paperille.

Ja katsokaa, miten hienoja piirustuksia syntyikään!

“Minun lempipaikkani on mökillä. Olen uimarannalla äidin kanssa.”
“Minun lempipaikkani on metsä.”
“Minun lempipaikkani on maatila. Hoidan siellä hevosia.”
“Minun lempipaikkani on uimaranta. Olen siellä perheeni kanssa ja menemme ostamaan jäätelöä.”
“Minun lempipaikkani on Nukkumatin koti.”

Ja arvaako joku mikä on open lempipaikka? 😀

“Minun lempipaikkani on paratiisisaarella, missä voin kuunnella äänikirjoja ja rentoutua.”

Mikä on sinun lempipaikkasi? 🙂

Pedagoginen dokumentointi: Lasten kaverisuhteet

Miten opettaja voi dokumentoinnin avulla vahvistaa lasten välisiä kaverisuhteita ja niiden kehittymistä?

Kysyin viime syksynä lapsiryhmäni jokaiselta lapselta: “Ketkä ovat sinun kavereitasi täällä päiväkodissa?” Lasten vastauksista piirsin paperille sotkuisen näköisen sosiogrammin. Heti ensisilmäyksellä minulle konkretisoitui, että lapsiryhmässäni oli muutamia “suosittuja” leikkikavereita sekä kourallinen sellaisia lapsia, joita kukaan ei nimennyt ystäväkseen. Päätin puuttua asiaan pikimmiten!

Kuvan sosiogrammi on kuvitteellinen eli nimet eivät ole lapsiryhmästäni 🙂

Olemme kasvatustiimini kanssa tehneet paljon töitä sen eteen, että ryhmässäni jokaisella lapsella olisi ystäviä. Että jokainen lapsi saisi kokea kuuluvansa ryhmään omana arvokkaana itsenään. Että jokainen tulisi nähdyksi ja kuulluksi.

Ryhmässäni aikuiset ovat aktiivisesti osallistuneet lasten leikkeihin ja mallintaneet ystävällisiä kaveritaitoja. Leikkitaitoja on myös harjoiteltu pöytäteatterin ja lastenkirjallisuuden avulla. Välillä testasimme leikkiarvontaakin… Ehkä tärkeintä on kuitenkin ollut se, että leikille on annettu aikaa, tilaa ja rauhaa.

Ja nyt, huhtikuussa, päätin kysyä uudestaan jokaiselta ryhmäni lapselta: “Ketkä ovat sinun kavereitasi täällä päiväkodissa?” Piirsin toisen sotkuisen sosiogrammin ja vertasin sitä aikaisempaan.

Tiedättekö, mitä havaitsin? Että lähes jokainen lapsista nimesi itselleen enemmän kavereita kuin syksyllä. Lapset myös nimesivät toisiaan vastavuoroisesti eli jos Ninnin mielestä Jussi on hänen kaverinsa niin myös Jussi tunsi samoin Ninniä kohtaan 🙂 Eikä kukaan ryhmäni lapsista jäänyt ilman yhtään mainintaa! Eli kaikilla heistä on ryhmässä ainakin yksi ystävä<3

Tämä havainto teki minut todella iloiseksi. Totesin ylpeänä tiimilleni, että me olemme onnistuneet vahvistamaan lasten kaveritaitoja ja tukemaan heidän ystävyyssuhteitaan. Olemme tehneet työmme hyvin! Miten kivalta tuntuukaan voida sanoa niin!

Tietysti lasten ystävyyssuhteiden vahvistuminen näkyy muuallakin kuin piirtämässäni sosiogrammissa: se näkyy jokapäiväisissä arkitoimissamme. Ryhmän ilmapiiri on luottavaisempi ja iloisempi. Riitatilanteet ja erimielisyydet ovat vähentyneet. Sen sijaan rauhalliset ja pitkäkestoiset leikkihetket ovat lisääntyneet.

Muistattehan tukea pieniä lapsi heidän ystävyyssuhteissaan 🙂 Päiväkoti-ikäiset lapset vasta harjoittelevat hyviä kaveritaitoja, joten positiivinen palaute ja ystävällisiin tapoihin rohkaisu on aivan äärimmäisen tärkeää!

Kuka oli sinun ensimmäinen lapsuuden ystäväsi? Minulla hän oli vuoden nuorempi serkkuni Henri<3

Olen käsitellyt pedagogista dokumentointia myös näissä postauksissa:

Pinterestin aarteita: ompelukuvia

Pari viikkoa sitten meidän lapsiryhmässä harjoiteltiin ompelemista, ja ompelukuvat nousivatkin todelliseksi hitiksi 😀 Löysin ihania ompelukuvia Pinterestistä ja nyt haluan jakaa löydökseni teille!


  1. Nämä pääsiäisaiheiset ompelukuvat pystyy lataamaan omalle tietokoneelle ja tulostamaan.
  2. Kevät ja kurakelit lähestyvät! Teemaan sopivat nämä hauskat ompelukuvat 😀
  3. Dinokuvat innostivat myös meidän viskaripoikia ompelemaan 🙂

Lue Mua!:lla on Pinterestissä taulu, josta löytyy eri vuodenaikoihin ja teemoihin sopivia ompelukuvia.

Tykkäätkö sinä ommella?

Marrakechin nähtävyydet

Koe nämä 10 asiaa Marrakechissä!

Marrakech

Mikä: Yksi Marokon suosituimmista matkakohteista, jota kutsutaan vaaleanpunaiseksi kaupungiksi. Sopii erityisesti kulttuurista kiinnostuneille matkailijoille.

Missä: Läntisessä Marokossa, Atlas-vuoriston lähistöllä. Matkaa Casablancaan noin 240km ja Agadiriin 250km.

Asukasluku: Noin 1000 000 asukasta.

Kielet: Arabia ja ranska, englannillakin pärjää!

Valuutta: Marokon dirham

Nähtävyydet:

Vanhakaupunki eli Medina

Vanhakaupunki itsessään on jo nähtävyys! Sen pieniä kujia kulkiessa ja ahtaita kojuja ihmetellessä kuluu helposti päivä jos toinenkin. Kujat ovat sokkeloisia ja eksyminen kuuluu asiaan 😀 Paikalliset kutsuvat basaareita ja markkinoita nimellä souk. Hinnoista tinkiminen kuuluu asiaan!

Djemaa el Fna -aukio

Koko Afrikan vilkkaimpia torialueita, joka varsinkin iltaisin täyttyy turisteista, kaupustelijoista, tarinankertojista, katutaiteilijoista, esiintyjistä ja käärmeenlumoajista. Aukion ympäriltä löytyy lukuisia ravintoloita, joiden kattoterasseilla on ihana istua illallisella ja nauttia auringonlaskusta 😊

Koutoubian moskeija

Marrakechin tunnetuin maamerkki, jonka minareetti kohoaa lähes 80 metrin korkeuteen. Marrakechin vanhassa kaupungissa mikään muu rakennus ei saa olla Koutoubian moskeijaa korkeampi. Moskeijaan sisään pääsevät vain muslimit, joten muiden katsomusten edustajat joutuvat tyytymään rakennuksen ihasteluun sen ulkopuolella sijaitsevasta puutarhasta käsin.

Palais Bahia

Upea palatsi, joka löytyy el-Fna -aukion läheisyydestä.

El Badi Palace

Toinen upea palatsi, joka löytyy kävelymatkan päässä el-Fna -aukiolta. Tästä palatsista on jäljellä enää vain mahtipontiset rauniot, jonka suojissa asustelee lukuisia haikaroita.

Majorellen puutarha (Jardin Majorelle)

Puutarhan eksoottiset kasvit ja siniset rakennukset olivat todella näyttävä näky! Paikka muistutti jollain hauskalla tavalla viidakkomuumia 😀 Puutarhassa oli paljon muodikkaasti pukeutuneita turisteja eli jos haluaa sopia joukkoon, kannattaa pukeutua matkalaukusta löytyviin siisteimpiin vaatteisiin.

Uusi kaupunki

Vanhan kaupungin muurien ulkopuolella avautuu modernimpi uusi kaupunki, jonka Guelizin kaupunginosasta löytyy kauppakeskuksia ja tunnettuja ketjuravintoloita, kuten Mc Donalds.

Atlas-vuoristo

Suosittelet tekemään 1-3 päivän retken kauniiseen Atlas-vuoristoon! Vuoristomaisemat olivat henkeäsalpaavat. Vuoristossa pääsi myös ihastelemaan pieniä vuoristokyliä sekä rinteiden varrella laiduntavia lampaita.

Ait-Ben-Haddou

Näyttävä linnoituskylä, joka sijaitsee entisen Saharasta Marrakechiin kulkeneen karavaanireitin varrella. Marrakechistä ajomatka kesti muutaman tunnin ajan. Linnoituksen joissakin taloissa asutaan vieläkin ja paikalliset myyvät sen kaduilla erilaisia käsitöitä. Kylässä on vanha maalinnoitus Ksar, joka on Unescon maailmanperintökohde. Ait-Ben-Haddoussa on kuvattu lukuisia elokuvia, kuten Gladiaattori.

Oasiria Water Park

Täydellinen paikka pitää pientä taukoa kulttuurielämyksistä nauttien samalla auringosta ja vedestä. Vesipuistosta löytyi erilaisia auringonottomahdollisuuksia, ravintoloita, uima-altaita ja vesiaktiviteetteja.

Jos suunnittelet lomamatkaa Marokkoon, kannattaa lukea kokemuksia erilaisista blogipostauksista sekä tutustua Pieneen matkaoppaaseen.

Oletko sinä käynyt Marrakechissä tai muualla Marokossa?

Varhaiskasvattaja, osallistu Piki-koulutukseen!

Osallistuin reilu viikko sitten Piki-koulutukseen. Koulutus oli mielestäni todella hyvä ja haluan suositella sitä kaikille varhaiskasvattajille!

Piki-toimintamallin avulla tunnistetaan ja ehkäistään kiusaamista päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Kiusaamiseen puututaan erityisesti lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja vahvistamalla.

Piki-toimintamallin verkkosivuilta voi ladata maksutta koulutuksissa hyödynnettävät diat, jotka sisältävät paljon faktatietoa pienten lasten kiusaamisesta sekä sen ehkäisystä. Lisäksi itselleen voi hankkia Piki-toimintamalliin kuuluvan lasten kuvakirjan, kasvattajan oppaan sekä materiaalipaketin. Olin itse yllättynyt tuotteiden edullisesta hinnasta niiden laatuun nähden – jokainen tuote maksaa noin 25e.

Miksi sitten pidin Piki-koulutuksesta ja innostuin toimintamallin tarjoamista materiaaleista? Koska koulutus tarjosi suoraan käytännön neuvoja ja apua siihen, miten varhaiskasvattajat voivat tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä sekä ehkäistä kiusaamista. Materiaalit ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten tekemiä ja juuri siksi ne sopivat täydellisesti pienten lasten arkiseen toimintaympäristöön, kuten päiväkotiin. Materiaalien sisällöt ovat suoraan päiväkoti-ikäisten lasten maailmasta. Kaveritaitoja ja kiusaamista käsitellään pienelle lapselle sopivalla ja ymmärrettävällä tavalla.

Esimieheni aikoi tilata Piki-materiaalit päiväkodillemme ja tuskin maltan odottaa, että pääsen testaamaan niitä omassa lapsiryhmässäni! Voisin kirjoittaa sittemmin havaintoja siitä, olenko havainnut materiaalin vaikuttavan lapsiryhmäni ilmapiiriin 🙂

Oletko sinä osallistunut Piki-koulutukseen tai hyödyntänyt toimintamallia lapsiryhmässäsi?

Sadutuksen taikaa

Lapset rakastavat satuja. On ihana käpertyä turvallisen aikuisen syliin kuuntelemaan omaa suosikkisatuaan. Yhtä kivaa on myös se, kun saa luoda uuden tarinan kokonaan ihan itse!

Sadutus on työväline, joka korostaa lapsen oman äänen kuulemista ja osallisuutta. Sadutuksessa lapsi luo ja kertoo oman tarinansa. Satu voi olla täysin fiktiivinen tai perustua lapsen omiin kokemuksiin. Tärkeintä on se, että lapsi saa kertoa juuri sellaisen sadun juuri sillä tavalla, kuten itse kokee parhaaksi.

Aikuisen tehtävänä on kuunnella ja dokumentoida satu joko kirjoittamalla tai äänittämällä. Kun satu on valmis, se luetaan tai kuunnellaan yhdessä. Halutessaan lapsi voi tehdä satuun muutoksia.

Pedagogisena dokumentointivälineenä sadutus toimii esimerkiksi lasten leikkiessä, musisoidessa, tutkiessa ja opetellessa uusia asioita. Tuolloin he toimivat aidosti ja avoimesti ilman arvioinnin aiheuttamaa painetta. Uusia satuja voikin luoda missä ja milloin vain!

Sadutuksen ohje on oikeasti niin simppeli kuin miltä se kuulostaakin:

”Kerro minulle satu. Minä kirjoitan sen ylös. Lopuksi luen satusi, ja voit tehdä siihen muutoksia, jos haluat.”

Lasten kertomia satuja

Varhaiskasvatuksen opettajana sadutusta on tullut kokeiltua useampia kertoja. Olen saanut lapsilta myös lahjaksi joitain satuja, joita olen saanut myös luvan käyttää ja jakaa eteenpäin 🙂 Ajattelinkin jakaa niistä teillekin muutamia:

”Olipa kerran merirosvoja ja ne varasti laivan. Että tuli toinen laiva ja rikkoi merirosvojen laivan. Sitten ne meni saareen. Ja ne löysi kaksi aarretta. Aarteet oli timantteja. Satu loppui.” – Poika, 4v

”Olipa kerran pikkulintu ja se käveli. Sadepilvi seurasi sitä. Sen päälle satoi vesipisaroita. Se lähti pakoon. Se lensi pakoon. Ja sitten se tuli takaisin niin sadepilvi oli poissa. Pikkulintu riemuitsi. Loppu.” – Poika, 5v

”Olipa kerran tyttö, joka sai kirjekuoren ja sieltä tuli sipuli! Hän ihmetteli, että mitä tekisi sipulilla. Sitten hän mietti ja mietti kauan yöhön saakka. Sitten hän nukahti ja unohti koko sipulijutun. Hän ajatteli, että kirjoittaisiko hän kynällä kirjeen, että ”en tarvitse sitä sipulia, joka tuli minulle postissa”. Heti, kun posteljooni luki tytön kirjeen, niin hän hermostui. Sen takia, koska hän ei välittänyt sipulista. Sitten ne piti pienen puhuttelun sen sipulin kanssa ja ne sanoivat lorun: ”Auto ajoi kilparataa, mittari näytti kahtasataa. Yksi rengas putosi POIS”. Näin selvisi, kumpi joutuu syömään sipulin. Lopulta tytön piti syödä sipuli ja se ei maistunutkaan yhtään pahalle. Vaan yhtä hyvälle kuin vanhatkin sipulit. Joskus asioita voi yljeksiä, mutta kun maistaa, niin voikin tykätä siitä. Loppu.” – Tyttö, 6v

Vinkkejä sadutukseen

Perinteiseen sadutukseen ei tarvitse muuta kuin satua kertovan lapsen ja satua kuuntelevan aikuisen. Rauhallinen ympäristö ja kiiretön ilmapiiri ovat plussaa. Toisinaan sadutuksen tukena on myös kiva testailla erilaisia välineitä ja materiaaleja.

  • Tarinanopat

Löysin tarinanopat Tigerista eikä niillä ollut hintaakaan kuin 2e. Päätin ostaa ne testiin ja ai että, olen suorastaan rakastunut näihin!

Tarinanoppien idea on siinä, että lapsi heittää kuviollisia noppia. Hän kertoo sadun nopan näyttämästä kuviosta / kuvioista. Mielestäni tarinanopat auttavat erityisesti niitä lapsia, joilla on niin sanottu tyhjän paperin kammo eli vaikeus nyhjästä tarinan aihetta täysin tyhjästä.

  • Tarinakortit

Tarinakortteja voi myös hyödyntää sadun kerronnassa. Netistä löytyy paljon maksuttomia kuvakortteja, esimerkiksi Storybirdystä.

  • Tarinakartat

Olen löytänyt Pinterestin kätköistä kivoja tarinakarttoja! Ne löytyvät tallennettuina Lue Mua!:n sadutus -kansiosta.

  • Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat

Tämä kirja on todella hyvä työkalu sadutukseen, ja suosittelen kaikkia sadutuksesta kiinnostuneita lukemaan sen. Kirja sisältää teoriatietoa aikuisille, kolme kuvitettua satua lapsille kerrottaviksi sekä tarinakortit satujen synnyttämisen avuksi. Kirjan materiaaleja kannattaa hyödyntää varsinkin niiden lasten kanssa, jotka ovat epävarmoja omasta kerronnasta ja tarvitsevat kannustusta satujen synnyttämiseen 🙂

  • Erilaiset oppaat

Netistä löytyy paljon oppaita sadutukseen. Olen itse tutustunut muun muassa Sinun, minun, meidän mango -oppaaseen, jossa sadutetaan yli kulttuurirajojen.

Onko sinulla kokemuksia saduttamisesta tai omien tarinoiden kertomisesta? 🙂

Kuvamuistoja Marokosta

Vietin pari viikkoa sitten talviloman Marokossa, Marrakechissä. Olin kuullut Marrakechistä paljon (sekä hyvää että ei niin hyvää) ja se kyllä täyttikin kaikki sille asettamani odotukset! Näin reissun jälkeen on kiva palata lomakuviin ja fiilistellä vielä tuoreessa muistissa olevia elämyksiä 🙂

Voisin kirjoittaa vielä jossain vaiheessa vinkkipostauksen Marrakechistä. Tutustuimme loman aikana lukuisiin Souk-markkinoihin, historiallisiin palatseihin, Majorellen upeaan puutarhaan sekä vähän Atlas-vuoristoonkin… kerrottavaa siis riittää paljon!

Mutta sitä ennen annetaan kuvien puhua puolestaan:

Majoituimme Riadissa, jossa oli kaunis sisäpiha.
Riadissa tarjottiin marokkolainen aamiainen.
Maisemat Riadin katolta.
Kotoubian moskeija.
Matto- ja kenkäkauppa 🙂
Jamaa El-fna -aukio.
Marokkolainen tee <3
Kauppa täynnä taikalamppuja!
Couscous on marokkolaista perinneruokaa ja sitä tarjoiltiinkin useiden aterioiden yhteydessä.
Pieni vuoristokylä Atla-vuoristossa.
Jonon ensimmäisen kamelin nimi on Shakira 🙂
Majorellen puutarhassa kasvoi paljon erilaisia kaktuksia! Ihania!

Hyvää varhaiskasvatuspäivää!

Tänään, 21.3.2019, juhlitaan valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää!

Merkkipäivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksen opettajien arvokkaasta työnkuvasta sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen tärkeydestä. Meidän päiväkodissa päivää vietetään tuomalla pedagogiikkaa näkyväksi: päätimme järjestää päiväkodin aulassa taide- ja valokuvanäyttelyn 🙂 Näyttelyssä esiteltiin alkuvuoden aikana lapsiryhmissä toteuttettuja pedagogisia projekteja.

Askartelimme viskarilaisten kanssa taidenäyttelyyn unelmakartat ja niistä tuli kyllä aika ihanat<3 Unelmakartat sopivat hyvin meidän tämän kevään projektiin, jossa tutkimme ihmisen elämää 😀

Oottekos muuten nähneet Lastentarhanopettajaliiton esitettä varhaiskasvatuksen opettajan osaamisesta? Kannattaa tutustua! Siinä avattiin mielestäni hienosti, mitä kaikkea vakaopen työnkuvaan ja ammattitaitoon kuuluu.

Jos joku tuttusi työskentelee varhaiskasvatusalalla, niin juuri tänään on se päivä, jolloin sinun kannattaa sanoa hänelle: “teet tärkeää työtä” <3

Autoleikkejä

Brum brum! Jos perinteinen autoleikki alkaa kyllästyttää, voi keksiä myös uusia 😀 Tässä kolme ideaa autoleikkien piristykseksi:

  1. Kymmenen pientä autoa

Tiedättekö laulun nimeltään Kymmenen pientä autoa? Laulu on Siinan & Taikaradion luomus ja löytyy Siinan laulamana esimerkiksi Youtubesta. Laulussa opitaan hauskasti numerot 1-10 🙂

Olen tehnyt lauluun tukikuvat, jotka löytyy allaolevasta linkistä:

KYMMENEN PIENTÄ AUTOA – LUE MUA! 

Kuvat on Papunetistä.

2. Autokortit

Askartelin töissä tämmöiset söpöt autokortit, jotka voi tulostaa Pinterestistä.

Kortien avulla olemme harjoitelleen suomea toisena kielenä puhuvien lasten kanssa värejä ja abstrakteja käsitteitä:

  • Peli 1: Aikuinen sanoo värin ja lapsi yhdistää kyseisen värisen pallon saman väriseen autoon. Esim. “Ota punainen pallo ja laita se punaiseen autoon.”
  • Peli 2: Aikuinen sanoo värin ja ohjeistaa laittamaan sen jonkin auton päälle. Esim. “Ota keltainen pallo ja laita se valkoisen auton edessä olevaan autoon.”

3. Teipistä rakennetut autotiet

Jos haluaa pientä maisemanvaihdosta perinteisestä automatosta, voi lattialle rakentaa omia tieverkostoja teipin avulla. Pinterestistä löytyy tähänkin paljon erilaisia inspiraatiokuvia!

Kannattaa käyttää esimerkiksi sähköteippiä, joka ei jätä jälkiä lattioihin 🙂

Iloisia leikkihetkiä!